Na probíhajících jednáních o clech a obchodním deficitu mezi USA a Čínou došlo v posledních dnech k výraznému pokroku. Zatímní dohoda snižuje cla USA na čínské zboží na 30 % z původních 145 %, zatímco Čína snížila své clo na dovoz z USA na 10 % z původních 125 %.
Vzhledem k dosaženému pokroku odvolala Čína zákaz objednávek a přejímek letadel Boeing, letecké techniky, náhradních dílů a komponent z USA.
Rozhodnutí umožní Boeingu obnovit dodávky letadel.
Kvůli obchodnímu (a politickému) napětí mezi velmocemi Čína dlouhodobě Boeingy neobjednávala. Dodávky dříve objednaných a dlouhodobě uskladněných Boeingů 737 MAX byly obnoveny teprve v červenci 2024.
V letošním roce by Čína měla převzít asi 50 letadel 737 MAX.
V minulých letech dodávkám do Číny výrazně dominoval Airbus. Předpokládá se, že finální dohoda o clech a řešení schodku v&nbs...
Více
Alaska Airlines oficiálně potvrdily, že příští rok zahájí lety do Evropy. Dosud nebyl potvrzen seznam cílových destinací. Zatím nejzřejmějším kandidátem je trasa ze Seattlu do Londýna (Heathrow). Záměrem aerolinky je provozovat do roku 2030 celkem 12 přímých dálkových linek. O rozhodnutí informoval generální ředitel skupiny Alaska Airlines Ben Minicucci.
Spojení Alaska Airlines a Hawaiian Airlines otevírá před kombinovanou společností nové možnosti, a to včetně letů do/z Evropy. Skupina využije k expanzi dálková letadla Hawaiian Airlines.
Ještě letos by skupina měla zahájit lety do Jižní Koreje a Japonska. (Foto: Alaska Airlines, The Seattle Times, Forbes, planes.cz)
Více
Boeing získal od Qatar Airways pevnou objednávku na 160 letadel s opcí na dalších 50. K podpisu došlo při příležitosti návštěvy prezidenta Trumpa u emíra Kataru v Dauhá dnes 14. května. Hodnota kontraktu je podle různých odhadů až 96 miliard dolarů.
Jedná se o největší jednotlivou objednávku v historii Boeingu, o největší objednávku širokotrupých letadel a největší objednávku letadel 787. U podpisu historického kontraktu byl přítomen generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg.
Pevné objednávky zahrnují 130 letadel 787 a 30 letadel 777X (777-9). Opce mohou být použity na oba typy podle potřeb aerolinky.
Qatar Airways upřednostnily pro pohon letadel 787 motory GE Aerospace GEnx před motory Rolls-Royce Trent 1000. GE Aerospace tak získaly historicky největší jednotlivou objednávku motorů pro širokotrupá letadla. V případě 777X jsou motory GE Aerospace GE9X jedinou volbou.
Do...
Více
Společnost SriLankan Airlines požaduje od Airbusu tučnou kompenzaci za potíže, kterým společnost čelila při zajišťování letadel A330-300 a A350-900. Nakonec se uskutečnila pouze část této dohody, a to jen díky podpoře globálních leasingových společností.
Zmíněná významná dohoda o dodávce širokotrupých letadel byla původně oznámena v roce 2013 a zahrnovala dodávku šesti strojů A330-300 a čtyř A350-900.
Společností SriLankan zahájila také jednání s firmou Rolls-Royce.
Dopravce požaduje vrátit zálohu na letadla ve výši 23,3 milionu USD a bezplatné dodání až čtyř letadel A330neo. (Foto: Aviation A2Z, SriLankan, planes.cz)
Více
Americký dopravce Breeze Airways potvrdil, že využívá motory z letadel A220, které dříve provozoval EgyptAir. Firma zdůraznila, že bývalá letadla EgyptAiru u aerolinky nelétají.
Breeze Airways jsou s objednávkou 90 letadel A220 jedním z největších zákazníků tohoto typu. Společnost měla ke konci března ve své flotile 34 exemplářů.
Leasingová společnost Azorra vykoupila od EgyptAiru celou flotilu 12 letadel A220 a nyní je nabízí zákazníkům na náhradní díly nebo jako celá letadla. Vzhledem k chronickému nedostatku náhradních dílů je pro Azorru nyní výhodnější letadla kanibalizovat a díly prodat či v případě motorů i pronajmout jiným provozovatelům tohoto typu.
EgyptAir se vloni své flotily A220 zbavil kvůli vleklým problémům s motory Pratt & Whitney 1500G. Nejstarší letadlo EgyptAiru je ze září 2019, takže jde o relativně nová letadla. EgyptAir měl s letouny problémy od začátku a&nbs...
Více
Boeing oznámil, že letadla 787 Dreamliner přepravila více než jednu miliardu cestujících, a to za kratší dobu než jakýkoli jiný širokotrupý komerční letoun v historii. Tohoto milníku bylo dosaženo za pouhých 14 let komerčního provozu letadla.
„Tento milník by nebyl možný bez důvěry a podpory našich zákazníků, kteří 787 provozují, a jsme za každého z nich nesmírně vděční,“ uvedl Scott Stocker, viceprezident a generální ředitel programu Boeing 787.
V provozu je dnes okolo 1175 Dreamlinerů, které uskutečnily téměř 5 milionů letů a nalétaly přes 30 milionů letových hodin. Během typického dne uskuteční Dreamlinery okolo 2100 letů, při kterých přepraví okolo 480 000 cestujících. Měsíčně to znamená asi 14,5 milionu cestujících.
Komerční provoz Boeingů 787 zahájila v roce 2011 společnost All Nippon Airways, a to na trase Tokio Haneda (HND) – Okayama (OKJ).
Nejdelší...
Více
Regulátor FAA vyhlásil v neděli 45minutový „ground stop“, který zastavil všechny odlety a přílety z/na newyorské letiště Newark Liberty International. Také v tomto případě je na vině porucha telekomunikačního zařízení služby řízení letového provozu TRACON ve Filadelfii, které spravuje vzdušný prostor Newarku.
Incident navazuje na sérii nedávných výpadků stejného zařízení, včetně výpadku radaru a rádiové komunikace minulý pátek a velkého výpadku 28. dubna, které vedlo k více než 1000 zrušeným či zpožděným letům. Několik řídících letového provozu si kvůli dramatické situaci vzalo traumatickou dovolenou.
Nedělní výpadek způsobil 67 zpoždění a 79 zrušených letů. Ve stejný den byly jiným výpadkem postiženy rovněž přílety směřující do Atlanty.
Ministr dopravy Sean Duffy oznámil plán na snížení počtu letů na Newark během následujících týdnů. Tím vyslyšel prosby generálního ředitele United, který žádal efektivněji regulovat provoz, a&nb...
Více
Norwegian Air plánují zpětně odkoupit až 50 % svých dluhopisů za pevnou cenu ve výši 140 % jejich nominální hodnoty. Norská vláda pak konvertuje zbývající části nesplacených dluhopisů na akcie společnosti. Po této konverzi získá za prodej poloviny svých dluhopisů 6,37% podíl ve společnosti. Zároveň díky výplatě ve výši 140 % získá touto transakcí norská vláda výnos ve výši 862,4 milionu norských korun.
Vláda drží dluhopisy prostřednictvím Ministerstva obchodu, průmyslu a rybolovu. Získala je v rámci záchranného úvěru pro aerolinku během pandemie Covid-19 v roce 2021. Zmíněnou transakcí budou dluhopisy zrušeny. Plán se vztahuje na čtyři sady dluhopisů, z nichž dvě byly vydány v květnu 2021 a dvě v prosinci 2021.
„Norwegian jsou nyní v pozici, kdy mohou splatit [záchranný] úvěr, po restrukturalizaci a následné práce, kterou společnost odvedla,“ uvedla ministryně obchodu Cecilie Myrseth. „Dohoda, kterou jsme...
Více
Wizz Air zakládá bázi v Jerevanu, odkud bude provozovat několik nových tras. Na letiště Zvartnots umístí dva Airbusy A321neo. Jerevan se stává 34. bázi dopravce.
Wizz Air zahájil lety do Jerevanu v červnu 2020. Stávajícími trasami léta 2025 jsou: Abú Zabí, Budapešť, Dortmund, Larnaka, Milán-Malpensa, Řím-Fiumicino, Benátky-Marco Polo, Sofie a Vídeň.
V rámci otevření nové báze přidává Wizz Air postupně od 1. října do 28. října linky do osmi evropských destinací: Bukurešť, Praha, Hamburk, Neapol, Nice, Bari, Pafos a Memmingen. Praha je přitom staronovou linkou, která se po krátkodobé epizodě vrací do letového řádu po dvou letech. Na trase do Dortmundu zvyšuje Wizz Air frekvence na čtyřikrát týdně.
S ustavením základny expanduje Wizz Air z/do Jerevanu na 17 tras.
Všechny místní letecké společnosti jsou aktuálně na „černé listině“ EU...
Více
Dodávky prvních letounů Airbus A321XLR a Boeing 787-10 pro Air Canada jsou odloženy na příští rok. Oznámil to 9. května finanční ředitel společnosti John Di Bert během čtvrtletní konference s investory. Generální ředitel Michael Rousseau uvedl, že modely A321XLR a 787-10 jsou „klíčové pro dlouhodobý plán New Frontiers“.
Původní plán předpokládal zahájení dodávek A321XLR ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, přičemž i tento termín byl již posunutý proti kontrahovanému termínu. Letadla měla být původně dodána v roce 2024. Dopravce má z března roku 2022 pevné objednávky na 30 letounů A321XLR s motory Pratt & Whitney (P&W) PW1100G a opce na dalších 10.
Di Bert rovněž informoval, že první dva Boeingy 787-10 jsou rovněž odloženy na rok 2026. Podle Cirium má Air Canada nevyřízené objednávky na 18 letounů Boeing 787-10 a opce na dalších 12.
Do konce letošního roku převezmou Air Canada osm Air...
Více